dilluns, 9 de desembre del 2019

INICIACIÓ DE LA GRAFOMOTRICITAT

Quan entren a l’escola, els alumnes més petits veuen que tot el que els pertany (els seus objectes personals) està marcat amb el seu nom amb l’objectiu d’una identificació personal dins el context alfabetitzador escolar. L’alumne comença a adonar-se del significat del seu nom propi a través de la rutina en què està immers; per exemple, passar llista (qui ha vingut i qui no ha vingut a l’escola, els nens que es queden a dinar a l’escola...) és una activitat diària d’organització de l’escola que l’ajuda a situar-se en el temps i en l’espai i, a més, el convida a identificar el seu nom i els dels altres companys.
Tot i que no hem de perdre de vista la complexitat que comporta identificar i percebre visualment un grup de lletres juntes com a pròpies (és una abstracció d’un codi escrit, amb ratlles rectes i corbes que van cap amunt, cap avall, cap a un costat i cap a l’altre), resulta que es poden reconèixer com a particulars.

A 4t d'educació infantil ens n'adonam que tenim un nom que es pot escriure. Escrivim fent servir un llapis, però no ho feim de qualsevol manera, sinó que s’han de posar els dits fent pinceta; el polze i l’índex fan la prensió i el dit cor aguanta. El llapis té una forma hexagonal que convida a fer-ho bé i, així i tot, s’ha d’entrenar la coordinació de la mà amb l’ull.
Hi ha alumnes que tenen més o menys facilitat, necessiten més o menys temps, per aprendre a fer la prensió correcta i per percebre el temps juntament amb l’espai que necessiten per realitzar l’activitat gràfica.
Es tracta de provar amb diferents exercicis el traç vertical, l’horitzontal, el d’esquerra a dreta i el de dreta a esquerra i fent servir eines diferents (pinzells, retoladors, esponges, taps, etc.).
La representació gràfica és complexa: hi ha un ventall molt variat de nivells gràfics en aquesta edat, els moviments de rotació i translació comporten una maduració de la percepció visual i de la coordinació motriu fina, i també s’ha de tenir en compte la motivació o interès del nen en aquest aprenentatge i la seva seguretat personal davant les dificultats i davant els esforços.

Aquí teniu un recull d'imatges del que anam fent per exercitar la nostra motricitat fina. 





































Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada