Una emoció és un procés que s’activa quan l’organisme detecta algun perill, amenaça i desequilibri amb la finalitat de posar en marxa recursos que es troben al seu abast per controlar la situació (Fernández – Abascal i Palermo, 1999).
La intel·ligència emocional és la capacitat de reconèixer les nostres pròpies emocions, les emocions dels altres i saber-les gestionar. Aquesta intel·ligència emocional és una habilitat que es va aprenent al llarg de la vida des que som petits.
Treballar les emocions a l'escola ens pot servir per:
- Disminuir l’ansietat.
- Controlar l’estrès.
- Gestionar conflictes.
- Millorar l’autoestima.
- Assolir més èxit acadèmic.
- Augmentar la tolerància a la frustració.
- Equilibrar la part emocional.
- Disminuir la conflictivitat.
- Millorar les habilitats socials.
- Millorar l’empatia.
Quines són les dificultas emocionals que ens trobam amb els infants a l'escola?
- Els costa identificar les pròpies emocions.
- No saben expressar els propis sentiments.
- Els costa tenir empatia i posar-se en el lloc dels altres.
- No estan acostumats a parlar de les seves emocions.
- No saben regular les seves emocions.
Quan convé treballar les emocions?
La intel·ligència emocional s’aprèn al llarg del desenvolupament dels infants. És un procés que es va construint a poc a poc, en el qual hi influeix el seu entorn més proper, tant el de casa, com el de l’escola.
Per això, cal treballar les emocions des de ben petits.
A principi de setmana recordàrem el conte El monstre de colors, a més, associàrem cada color del monstre amb l'emoció que representa i finalment muntàrem el racó de l'emocionòmetre.
Prendre consciència de les pròpies emocions, serveix per adonar-nos del què sentim i del què senten els altres: tristesa, felicitat, por, amor, ràbia, pena…
Per ensenyar als infants a identificar les pròpies emocions, hem repartit les targes amb el nom a cada infant, tot seguit li he formulat la pregunta: Com et sents?
Aleshores, després de reflexionar i anomenar el sentiment que millor representava el seu estat emocional, ha col·locat la tarja del seu nom a sota del monstre amb el color corresponent.
Les emocions les etiquetam i les anomenam pel seu nom: ràbia, alegria, tristesa, tranquil·litat …
Comprendre les emocions és el segon repte d'avui. L'objectiu és que cada infant entengui que les emocions apareixen per un motiu o situació concreta.
Per això, una vegada anomenada l'emoció, els he formulat la pregunta: Per què et sents així?
A molts infants els ha resultat difícil respondre a aquesta pregunta i és que gestionar les emocions i analitzar-les no és fàcil, per això ho anirem treballant sovint a l'escola.
Cal que transmetem als infants que no hi ha emocions bones ni emocions dolentes, sinó que totes les emocions són vàlides, no passa res si estem enfadats o trists, el més important és saber-les gestionar.
Molt bé i molt interessant el tema de les emocions. Gràcies per la informació😘
ResponEliminaAra entenc perquè en Lluís fa dies que demana aquest conte abans d'anar a dormir.
ResponElimina