diumenge, 25 d’abril del 2021

DESPERTAR LA CURIOSITAT DELS INFANTS PER LA LECTURA

 Els nins quan arriben per primera vegada a l'escola ja han estat immersos en diferents contexts on l'escriptura desenvolupa un paper important, aleshores ja tenen formulades certes hipòtesis que de manera progressiva van configurant el seu procés d'alfabetització. 

De ben petits desperten comportaments i actituds que centren la seva atenció sobre la comunicació escrita. Aquesta curiositat ens serveix de punt de partida per anar descobrint de manera plaent i motivadora el món de les lletres. 

A 4 anys (després d'una primera aproximació al codi escrit a partir dels noms propis), entram de ple en el procés lectoescriptor, és a dir, és quan consolidam l'aprenentatge de les lletres, quan perfeccionam les grafies i sobretot quan s'incrementa l'interès per conèixer el significat de tot el que veuen escrit. 

Per tal d'aprofitar aquest moment hem engegat unes dinàmiques molt motivadores que de manera globalitzada i sistemàtica permeten treballar la consciència fonològica i la representació gràfica de les grafies.

Aquestes són algunes de les activitats que hem duit a terme fins ara:

  • Discriminam el so fonètic de la inicial de les paraules. 

Se'ls presenta un vaixell amb el nom de la lletra que treballam juntament amb un gran grapat d'imatges. Els infants han d'identificar en aquelles imatges la inicial del nom que correspon al de la lletra del vaixell. Quan un infant n'identifica una, la intenta escriure i si aquesta comença amb la lletra assignada col·loca la imatge dins el vaixell.  


  • Descobrim la importància de l'ordre de les lletres per obtenir la paraula desitjada.

    Es presenta una paraula escrita als infants. El que en coneix el significat acompanya la paraula donada amb un dibuix. Tot seguit, la mestra torna escriure la paraula juntament amb altres que han sofert una modificació en l'ordre de les lletres. Aleshores han de recordar quines de les paraules corresponen al nom del dibuix.   


    • Cream el nom de paraules molt semblants per identificar les seves diferències.

    Amb l'ajuda d'una pissarra, un guix i la col·laboració de tots els membres del grup cooperatiu, escriuen el nom de dues imatges (els noms de les quals només canvia amb una sola lletra). Tot seguit i en gran grup, escriven correctament les paraules i cada grup comprova la seva pròpia producció. 



    • Construïm paraules a partir de lletres soltes. 

    Els infants reconeixen el so fonètic de les lletres que se'ls proporcionen i amb el grup cooperatiu han de formar una paraula. 



    •  Decidim quin dels noms donats pertany a un element o personatge de la història contada.

    Una vegada contada la llegenda de Sant Jordi, es posen a disposició dels infants 4 recipients dins dels quals hi ha el nom dels tres personatges principals de la llegenda i de la rosa juntament amb altres noms molt semblants als esmentats però amb petites diferències. Els infants van desxifrant cada nom ja sigui de manera individual o amb l'ajuda d'algun company. Finalment, entre tot el grup classe es trien i  s'encerclen els noms que corresponen als personatges, en fan una còpia i finalment un dibuix representatiu. 


    Aquestes dinàmiques ens faciliten l'ampliació de vocabulari, permeten practicar el llenguatge oral, fomenten la familiarització dels infants amb les paraules i sobretot són una gran eina per generar motivació als infants per llegir i per escriure tot respectat el procés natural i evolutiu de cada un d'ells. 


    La vida ens presenta obstacles aparentment difícils, però quan els anam superant se'ns obrin portes meravelloses.

    2 comentaris:

    1. Moltes gràcies per la gran feina que fas!

      ResponElimina
    2. És fantàstic veure lo ràpid que aprenen a llegir i les ganes de fer-ho cada dia. Moltes gràcies!

      ResponElimina