No es tracta únicament de mirar els noms propis escrits a l'aula, sinó que s'han d'interpretar i reconèixer i finalment escriure quan passam llista, quan repartim el material, mirant els nins que no han vengut a classe...
Amb aquestes activitats els nins aprenen:
- La diferència entre lletres i dibuixos.
- La diferència entre lletres i números.
- La diferència entre lletres i burots.
- El caràcter discret de les lletres, és a dir, les diferències entre les lletres.
- L'orientació esquerra-dreta del nom i de l'escriptura.
- La quantitat de lletres del nom i l'ordre en què estan escrites.
- Que el nom que escriuen serveix per alguna cosa.
- Associen la primera lletra amb el nom d'un company. Exemple: la R és d'en Rayan, la N de na Noa (més endavant ja hi fan correspondre el seu so).
- Coneixen pràcticament totes les lletres de l'abecedari, ja que en la llista dels noms dels alumnes de la classe, hi trobem quasi totes les grafies.
- Un excel·lent exercici de grafomotricitat a l'hora de reproduir-lo i un exercici de memorització al llegir-lo.
A més, el nom propi té unes característiques definides: és sempre igual i té un autèntic significat pels infants; és extraordinàriament motivador.
Quines activitats hem duit a terme fins ara?
-Passar llista amb targetes amb el nom en lletra de pal i una foto per tal d'identificar-les mentre anaven memoritzant els noms.
-Creàrem una sopa de lletres on hi col·locàrem taps i lletres. Amb un principi no identifiquen les lletres com a tals, però ben aviat són capaços de relacionar-les amb algun company.
-Elaboràrem el mural dels noms a partir de la "seva lletra" (la inicial del seu nom).
-Treballàrem amb les "seves lletres".
-Confeccionàrem la nostra lletra amb plastilina.
-Creàrem una llibreta de bits.
-Elaboràrem un llibre dels noms de la classe. És una llibreta on surten els noms de tots els alumnes i un desplegable on hi ha la foto per comprovar si han encertat el nom.
-Identificàrem el nostre nom entre tots els dels companys.
-A partir de lletres soltes hem anat confeccionat els noms.
-Hem resseguit els nostres noms.
-Hem començat a reproduir el nom amb suport.
Aquí en teniu una petita mostra.
Ens atrevim a escriure el nostre nom per primera vegada...
I en Mateu No va escriure el seu nom que no veig foto, jijiji
ResponElimina